W najnowszym wydaniu miesięcznika Truck & Van

WYDARZENIE – GASSHOW 2012

Pełnym gazem

Gaz należy do najłatwiej dostępnych paliw alternatywnych. Rośnie zainteresowanie nim, czego dowodzi wysoka frekwencja na Międzynarodowych Targach GasShow 2012 w Warszawie. Jednocześnie z targami gazowymi odbywała się wystawa Autoservice Expo. Obie branże są komplementarne i zgodnie współżyją na rynku. Impreza zgromadziła przeszło 150 wystawców z Polski i zagranicy. Organizator ocenia, że odwiedziło ją 5 tys. osób.

DŁUGODYSTANSOWE –TEST

Przemawia prostotą

W wykonaniu mistrza, każda czynność wydaje się łatwa. Może dlatego Scania R480 z silnikiem Euro 6 sprawia wrażenie tak zwyczajnej. Pierwsza „euro-szóstka” trafiła do naszych rąk pół roku wcześniej. Pisaliśmy o niej w numerze z listopada 2011. Była to Scania G440 z kabiną Highline. Można się spodziewać, że jeśli ktokolwiek zacznie inwestować w pojazdy Euro 6, będą to w pierwszym rzędzie duże firmy, które mogą sporo zyskać na spodziewanych obniżonych opłatach za użytkowanie dróg.

DYSTRYBUCYJNE – RYNEK

Więcej niż myślisz

Przewozy dystrybucyjne mają szerszy zakres i wymagają od pojazdu więcej niż można sądzić z pozorów. Dostarczanie towarów na niewielką odległość, w pobliże ich końcowego użytkownika jest pracą z gatunku niedocenianych. Życie dostawcy uprzykrzają „bariery architektoniczne” i samochody źle dopasowane do swoich zadań. Inni użytkownicy drogi również piętrzą przeszkody. Każdy lubi chrupiące bułeczki, ale parkujące na światłach awaryjnych furgony to wszak zawalidrogi – prawda?

Przegląd pojazdów dystrybucyjnych

BIOPALIWA

Paliwowa alternatywa

Od jesieni ub. roku dziesięć samochodów ciężarowych Volvo zasilanych Bio-DME bierze udział w testach eksploatacyjnych w realnych warunkach. Na półmetku realizacji projektu jego rezultaty przewyższyły oczekiwania badaczy. Testy mają na celu ocenę potencjalnego rynku dla Bio-DME (eteru dimetylowego) jako paliwa do samochodów użytkowych. Już po kilku miesiącach wiadomo, że Bio-DME zdaje ten egzamin celująco.

TEST

Praktyczne uzupełnienie

Transport budowlany kojarzy się przede wszystkim z dowozem kruszyw czy betonu, ale przy każdej inwestycji ogromne znaczenie mają też inne materiały. Rury kanalizacyjne, przepusty, kostka brukowa, elementy nośne dachu, blacha na pokrycie, stolarka drzwiowa i okienna, systemy dociepleń – to wszystko musi się znaleźć na budowie, nie wspominając już np. o betoniarce, agregacie prądotwórczym czy płycie zagęszczające

PRODUKT – ZAWIESZENIE

Dodatkowe poduszki

Zły stan polskich dróg i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Lekarstwem może być dodatkowy system pneumatycznego zawieszenia. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność. Większość pojazdów jest również przewidziana do poruszania się po utwardzonych nawierzchniach dobrej jakości, jakie występują w krajach zachodniej Europy.

WINDY ZAŁADOWCZE

Windą do nieba

Sprawna i terminowa dystrybucja towarów wymaga praktycznych rozwiązań. Wśród najbardziej niezbędnych są windy załadunkowe, które eliminują konieczność stosowania wózków widłowych, zapewniając kierowcy olbrzymią wygodę i niezależność. Platforma załadunkowa jest urządzeniem, które w znaczący sposób ułatwia załadunek i wyładunek, przemieszczając towar z poziomu podłoża na poziom podłogi ładowni, lub odwrotnie. Jest mocowana w tylnej części ramy pojazdu i znajduje zastosowanie w samochodach dostawczych, ciężarowych, przyczepach i naczepach.

AGREGATY CHŁODNICZE

Chłód na żądanie

Agregaty chłodnicze montowane na samochodach dostawczych są tak skonstruowane, aby pasowały do wielu marek pojazdów. Wyróżniające je elementy to uchwyt sprężarki i sama sprężarka, które pasują tylko do jednego silnika. Na rynku jest kilkadziesiąt modeli agregatów do zabudów chłodniczych na dostawczakach. Dokonując wyboru, warto prześledzić ich możliwości chłodnicze w zależności od wielkości ładowni, aby móc zapewnić odpowiednie warunki przewozu.

50-lecie firmy ZANOTTI!

Ostatnie dwa lata były „gorącym” okresem w branży chłodnictwa transportowego w Polsce. Na pewno najbardziej znaczącym wydarzeniem jest pojawienie się i dynamiczny rozwój marki Zanotti na naszym rynku.

Jakość poparta doświadczeniem

Kingtec Technologies Co. LTD to największy producent urządzeń klimatyzacyjnych i chłodniczych w Chinach, oferujący swoje produkty na całym świecie. W ofercie producenta poza klimatyzatorami autobusowymi, kolejowymi oraz stacjonarnymi, na szczególną uwagę zasługuje prężnie rozwijający się dział chłodnictwa transportowego.

WKŁADKA SPECJALNA

Funkcjonalnie i solidnie

Gruau Polska dostarcza szereg różnorodnych zabudów o wysokich parametrach użytkowych. Są to pojazdy do przewozu osób, towarów oraz specjalistyczne. Przynależność do Grupy Gruau, duże doświadczenie firmy, wykwalifikowana kadra oraz wysoka skala produkcji gwarantują doskonałą jakość zabudów.

PRODUKT – OGUMIENIE

Wsparcie toczenia

Opony są jednym z głównych elementów kosztów zmiennych w firmach transportowych. Aby ograniczyć wydatki z nimi związane i czuć się pewniej w swoim biznesie, warto powierzyć je specjalistom. Gospodarka oponami, optymalizacja rozlokowania pojazdów, planowanie inspekcji flot oraz 24-godzinna obsługa w całej Europie to niezbędne elementy dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa transportowego. Powoli zmieniają się potrzeby firm transportowych, a rynek stara się im sprostać.

Przegląd opon regionalnych

DOSTAWCZE – RYNEK

Mozolnie w górę

O poprawiającej się kondycji polskiej gospodarski świadczył zeszłoroczny wzrost sprzedaży pojazdów dostawczych. Polskie firmy zarejestrowały 42 692 samochodów użytkowych o dmc do 3,5 tony, czyli o 3954 szt. (+10,2%) więcej niż rok wcześniej. Nadal jednak o jedną czwartą mniej niż w rekordowym 2008 roku. Do zdecydowanie udanych można zaliczyć końcówkę roku, kiedy to dostarczono 5468 szt. dostawczaków, czyli 6,9% więcej niż rok wcześniej, i 29,2% więcej niż w listopadzie 2011 roku.

Przegląd pojazdów dostawczych

ZABUDOWY

Głęboki oddech

Na początku roku rynek zasygnalizował, że obawy znikają, a potrzeby nagromadziły się. Wzrósł popyt na pojazdy i zabudowy. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego styczeń i luty od dawna nie były tak dobre. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2011 liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t i mniejszej wzrosła o 15%.

Przegląd producentów zabudów

TEST

Na mojej ulicy

Dużo koni i mało foteli. Jeśli tak definiować samochód sportowy, wszystko się zgadza. Ford Transit SportVan wprawia ludzi w zakłopotanie. Niektórzy przykrywają je ironią, inni wymądrzają się. Kiedy pierwszy punk wyszedł na ulicę, było pewnie tak samo. W świecie, gdzie działanie wbrew regułom stało się… regułą, SportVan wciąż się wyróżnia.

Na rozstaju dróg

Osobowe wersje samochodów dostawczych powinny rzucać na kolana wszystkich dzieciatych i zorientowanych praktycznie. Czy tak jest zawsze? Caddy i Evalia: on i ona, święto przeciwieństw. Same nazwy wskazują mimowolnie, że samochody te pochodzą z różnych światów.

AUTOBUSY – PREZENTACJA

Trzy ścieżki

W Bolechowie Solaris planuje budowę toru testowego złożonego z trzech ścieżek – dla autobusów, trolejbusów i tramwajów. Właśnie tymi torami firma wchodzi w 16. rok działalności. Jubileusz 15-lecia rodzinnego biznesu państwo Olszewscy uczcili kolejnymi sukcesami. Pierwszym jest kontynuowany nieprzerwanie od 5 lat wzrost produkcji – 2011 r. zamknęli sprzedażą 1205 autobusów i trolejbusów (85 szt. więcej względem 2010 r.).

MAGAZYN – SPOTKANIA TRANSPORTOWE

„Jak zarabiać więcej? Jak inwestować właściwie?” - Kosztowa wyliczanka

Pięć lokalizacji i prawie 500 zgłoszeń. Nie ma wątpliwości. Transportowcy są żądni wiedzy i nie szczędzą czasu na jej zdobywanie. Pod koniec marca zakończyliśmy już drugi cykl spotkań transportowych, tym razem zatytułowany: „Jak zarabiać więcej? Jak inwestować właściwie?”. Byliśmy w Święcicach k. Warszawy, Białymstoku, we Wrześni k. Poznania, Krakowie i we Wrocławiu. Rozmawialiśmy o oszczędnościach, ale nie pod kątem obcinania wydatków, a racjonalnego inwestowania w takie produkty, które zamiast generować kolejne koszty, przyczynią się do powiększania wpływów.

Posted in Transport | Komentarze są wyłączone

VESTA POLSKA rozszerza działalność

Decyzją Wspólników oraz Zarządu firmy VESTA POLSKA sp. z o.o. od 02 kwietnia 2012 roku międzynarodowa firma logistyczna rozszerzyła swoją działalność o biuro Agencji Celnej w Białej Podlasce. Jest to już druga Agencja Celna Spółki. Pierwsza jest otwarta od kwietnia 2010 r. w Bobrownikach, na międzynarodowym drogowym przejściu granicznym.

Nowe biuro spółki mieści się przy ul. Brzeska 126 w bezpośrednim sąsiedztwie z Urzędem Celnym.

Jak powiedział Prezes Zarządu Witalij Rudnicki – „Rozszerzenie działalności związane jest z coraz większym zapotrzebowaniem naszych klientów na jakościową obsługę celną. Chcemy proponować naszym Klientom nie tylko przewóz towarów z miejsca A do miejsce B, ale i gamę innych usług dodatnich, które zwiększają naszą konkurencyjność na rynku”.

Zarząd spółki podkreśla, że w czasach spowolnienia gospodarczego, szczególnie ważne są pewne i dobrze przemyślane decyzji rozwoju spółki, ukierunkowane nie tylko na już istniejącą działalność ale i poszerzenie wachlarza swoich usług dla stałych Partnerów biznesowych oraz propozycję dla nowych.

Posted in Logistyka | Tagged , | Komentarze są wyłączone

Podpisanie memorandum o partnerstwie z kolejami Wschodnimi

13 kwietnia, na Dworcu Centralnym w Warszawie, odbyło się spotkanie przedstawicieli kolei Polskich, Ukraińskich, Białoruskich i Rosyjskich finalizujące prace nad ofertą przewozową pomiędzy krajami w czasie Euro 2012™. Gospodarzem spotkania, reprezentującym stronę polską, było
PKP Intercity.

Piątkowe spotkanie odnoszące się do dotychczasowej i przyszłej współpracy to efekt wielomiesięcznych prac grup roboczych i wielostronnych konsultacji. Ze strony polskiej partnerem rozmów z kolejami wschodnimi jest PKP Intercity. Podstawą zawiązania ścisłej współpracy w czasie Euro 2012™ stało się założenie, że dla kibiców z Rosji czy Ukrainy najbardziej dostępnym środkiem transportu, przy tak znaczących odległościach, będzie kolej. Koleje Rosyjskie już na wstępie poinformowały, że spodziewają się każdorazowo ok. 3500 pasażerów, którzy na mecz swojej drużyny w Warszawie czy Wrocławiu będą chcieli dotrzeć pociągiem. Dyskusje na temat liczby potencjalnych pasażerów, uzupełniono o kwestie zapewnienia im komfortu i bezpieczeństwa w czasie przejazdów na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012. Strony w trakcie spotkań rozmawiały również o konkurencyjności kolei wobec innych branż transportowych.

Zwieńczeniem wielomiesięcznych prac i rozmów jest podpisanie, w czasie spotkania w Warszawie, memorandum „O współdziałaniu przewoźników kolejowych z Polski, Rosji, Białorusi i Ukrainy przy organizacji kolejowych przewozów pasażerskich podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012™”. Główne postanowienia memorandum to:

  1. Zorganizowanie dodatkowych pociągów pasażerskich w czasie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej między miastami Białorusi, Polski, Ukrainy i Rosji.
  2. Zapewnianie przewozów pasażerskich odpowiadających standardom międzynarodowym. Współdziałanie przy upraszczaniu procedur celnych i granicznych podczas przekraczania granic przez uczestników i kibiców podróżujących pociągami.
  3. Zapewnienie należytej obsługi pasażerów.

Memorandum zostało podpisane w trzech językach przez Michaiła Pawłowicza Akułowa, Dyrektora Generalnego Federalnej Pasażerskiej Kompanii z Rosji, Władimira Borisowicza Michajluka, Zastępcę Naczelnego Dyrektora Kolei Białoruskich, Janusza Malinowskiego, Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. oraz przez Aleksander Wasiliewicz Iwańko, Naczelnego Dyrektora Głównego Zarządu Przewozów Pasażerskich Kolei Ukraińskich.

„Bardzo się cieszę, że udało nam się zorganizować to ważne spotkanie całego kierownictwa kolei z Rosji, Białorusi, Ukrainy i Polski. Dziś nie spotykamy się by podpisać list intencyjny, ale po to by podpisać memorandum mówiące o zakończeniu naszych prac. Podpisując stosowny dokument finalizujemy naszą ciężką pracę. Naszym wspólnym celem jest jak najlepsza obsługa pasażerów, klientów, kibiców”– rozpoczął spotkanie Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że dzisiejsza uroczystość ma miejsce w Polsce. Prace nad przygotowaniami do Euro 2012 rozpoczęliśmy następnego dnia po przeprowadzeniu losowania. Odbyliśmy szereg spotkań i rozmów. Rok 2011 był momentem przywrócenia liczby pasażerów, którzy podróżowali pomiędzy Polską a Rosją przed kryzysem. Wierzymy, że rok 2012 będzie rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów” – powiedział Michaił Pawłowicz Akułow, Generalny Dyrektor Federalnej Pasażerskiej Kompanii z Rosji

„Od razu po ogłoszeniu wyników wraz z partnerami z Polski i Rosji utworzyliśmy szereg grup roboczych. Nasi specjaliści obliczyli frekwencję pasażerów i na tej podstawie mogliśmy stworzyć siatkę połączeń. Dziennie między Polską i Ukrainą będzie kursować 18 pociągów. Z Rosją jesteśmy w stanie uruchomić około 20 pociągów. Oprócz dodatkowych składów, na trasie Kijów – Berlin oraz Kijów – Warszawa, pojawią się pociągi stałego kursowania” – powiedział Aleksander Wasiliewicz Iwańko, Naczelny Dyrektor Głównego Zarządu Przewozów Pasażerskich Kolei Ukraińskich.

„Włożyliśmy wiele pracy, by zwiększyć możliwości przewozowe kibiców na Euro 2012. Uruchomimy osiem specjalnych, dodatkowych pociągów do Polski, w tym trzy bez przesiadek. Współpracujemy ze służbami celnymi w celu usprawnienia procedur przewozów. Koleje Białoruskie zrobiły wszystko by zapewnić jak największy komfort pasażerów”– powiedział Władimir Borisowicz Michajluk, Zastępca Naczelnego Dyrektora Kolei Białoruskich

Posted in Transport | Tagged | Komentarze są wyłączone

Rozwój połączeń krajowych to szansa dla polskiego rynku lotniczego

Eksperci nie mają wątpliwości – lotnicze połączenia krajowe są coraz tańsze i to one będą napędzać rozwój polskiego rynku lotniczego. Czas jest cenny i to jest decydujące.

Połączenia krajowe to siła napędowa rozwoju polskich lotnisk. Ludzie chcą coraz szybciej załatwiać swoje interesy, coraz szybciej się przemieszczać, samoloty są alternatywą dla słabej kolei, i zapchanych, kiepskiej jakości dróg – uważa Jan Pamuła prezes Kraków Airport.

Tak się składa że wczoraj pokonywałem trasę Warszawa-Wrocław i zajęło mi to 9 godzin – opowiada Kazimierz Krupa redaktor naczelny magazynu Forbes. Znajoma miała lecieć. Jak się rozstawaliśmy w stolicy to jeszcze nie wyszła z domu. Doleciała do Wrocławia spokojnie zanim dojechałem. Świat nam niewyobrażalnie przyspiesza, jesteśmy coraz bardzie mobilni, a czas zaczyna się bardzo liczyć. Ten czas jest cenny i to jest czynnik decydujący – konkluduje Krupa

Już zrozumiały to Eurolot i OLT Espress, które będą rywalizować na rynku lotniczych połączeń krajowych. Kapituła ekspertów ósmego już plebiscytu na najlepsze linie lotnicze operujące w Polsce uznała, że właśnie rozwój takich połączeń to najbardziej znaczące wydarzenie w branży w minionym roku a wejście na rynek OLT Express to wydarzenie, które będzie miało największy wpływ na branżę lotniczą w 2012 roku.

Już dziś połączenia krajowe są w takiej cenie, że wielu może sobie na nie pozwolić. Jesteśmy jednym z większych krajów Unii Europejskiej i powinniśmy się przemieszczać po kraju samolotem – dodaje prezes Pamuła.

Rynek lotniczy rozwija się u nas w szybkim tempie – ocenia z kolei Krzysztof Banaszek – prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Z tego rynku żyje coraz więcej ludzi. Mobilność Polaków wciąż jest jedną z najniższych w Europie. Gdyby jednak założyć, że ta mobilność będzie rosła tak jak w Europie, to za kilka lat będziemy latali dwa razy częściej. Wydanie kilkuset złotych na przelot to już nie jest nic nadzwyczajnego – podkreśla Banaszek.

Posted in Transport | Tagged , , | Komentarze są wyłączone

Scania i Doosan Infracore zacieśniają współpracę

Scania i południowokoreański producent maszyn Doosan Infracore zawarły porozumienie o umocnieniu współpracy.

List intencyjny podaje, że od 2014 roku Scania będzie dostarczać silniki nie tylko do wozideł i ładowarek Doosan, ale również do innych produktów koreańskiej firmy.

„Szacujemy, że w dłuższym okresie dostawy silników dla Doosan Infracore osiągną poziom 3000 jednostek rocznie. Ta współpraca umocni naszą pozycję na rosnącym rynku Azji,” mówi Robert Sobocki, wiceprezes Scania Engines.

Firma Doosan Infracore jest dobrze widoczna na rynku chińskim. Spośród ponad 20 tys. maszyn sprzedawanych w ciągu roku w Chinach, kilka modeli będzie napędzanych silnikami Scania.

„Przetestowaliśmy silniki Scania w naszych maszynach. Sprostały oczekiwaniom co do trwałości, osiągów oraz zużycia paliwa. Duże wrażenie zrobiła na nas modułowa konstrukcja jednostek. Unifikacja silników spełniających wszystkie poziomy emisji spalin przynosi widoczne korzyści. Dla przykładu: ułatwia montaż jednostek napędowych w naszych maszynach, a dzięki światowej sieci serwisowej Scania, nasi klienci zawsze mogą liczyć na profesjonalną pomoc,” powiedział Andrew H. Choi dyrektor zaopatrzenia w Doosan Infracore.

Robert Sobocki dodaje: “Nasze silniki spełniają wszelkie wymagania odbiorców. Zarazem doświadczenia użytkowników wskazują, że mamy nie tylko jednostki o odpowiedniej mocy, ale też coraz bardziej oszczędne.”

Silniki przemysłowe Scania będą spełniać normy Stage IV oraz Tier 4 za pomocą EGR i SCR, ale bez filtra cząstek stałych. Świeżo zaprojektowana rodzina silników jest zunifikowana we wszystkich wariantach, od Stage II do Stage IV. Odznacza się przy tym bardzo wysoką wytrzymałością.

Doosan Infracore jest wiodącym producentem maszyn w Korei. Gama produktów obejmuje sprzęt budowlany oraz obrabiarki. Doosan Infracore działa jako część globalnego koncernu Doosan Corporation.

Scania zaprezentuje silniki Stage IV/Tier 4 na targach Intermat, w hali 5A, na stoisku G 151.

Doosan Infracore przedstawi swój sprzęt budowlany w hali 6, na stoisku 6-G079.

Posted in Transport | Tagged , , , | Komentarze są wyłączone